Rancangan Pengajaran Harian 2-KH
View more documents from Haley Heng.
Refleksi:
Kekuatan
Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ini, saya memberikan peluang kepada murid untuk melihat katalog pasaran dan menggunakan kaedah mengajar berpandukan power-point yang disediakan. Ini dapat menarik perhatian dengan melihat gambar-gambar yang berwarna-warni dan diikuti dengan animasi yang menarik. Katalog yang disediakan juga dapat membimbing murid mengenali barangan atau makanan yang dijual di pasaran. Murid dapat mengisikan borang berpandukan katalog yang disediakan.
Kelemahan
Dalam kelas, terdapat beberapa orang murid yang tidak dapat mengikuti pengajaran guru akibat daripada mereka tidak faham pengajaran guru dan langsung tidak berminat dalam topik ini walaupun dapat melihat gambar-gambar yang menarik. Semasa aktiviti kumpulan dijalankan, segelintir murid hanya duduk bersembang dan tidak melibatkan diri dalam aktiviti tersebut. Apabila ditanya, pelbagai alasan diberi.
Cara mengatasi
Saya perlu meluangkan masa untuk membimbing murid yang tidak berminat dalam topik ini supaya suka akan topik ini. Pelbagai kemahiran perlu digunakan untuk mempertingkatkan minat murid dalam pembelajaran. Saya harus mempertingkatkan pengajaran saya dengan meminta pandangan rakan sekerja dan guru mata pelajaran yang lain supaya dapat idea yang baik dan sesuai untuk memupuk rasa minat belajar murid.
No comments:
Post a Comment