Rancangan Pengajaran Harian 3











Rancangan Pengajaran Harian 3



Refleksi:
Kekuatan 

Dalam pengajaran topik ini, saya memberikan peluang kepada murid untuk membina power-point sendiri dalam kumpulan dengan menggunakan teknologi komputer. Saya dapati bahawa murid-murid berminat dalam membuat kerja berpandukan teknologi komputer. Selepas penerangan, murid dapat membina power-point dengan baik. Oleh itu, saya dapat menerapkan penggunaan teknologi komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran saya dengan jayanya. Minat murid terhadap pembelajaran juga meningkat dan bertambah.

Kelemahan
Terdapat segelintir murid masih keliru dalam membina power-point, walaupun guru sudah mengajar sebelum ini. Ada 2 kumpulan yang tidak menggunakan gambar yang telah disediakan dan mereka hanya menulis kan jawapan dalam power-point.

Cara mengatasi
Saya perlu meronda satu demi satu kumpulan semasa aktiviti dijalankan untuk memberikan bimbingan kepada murid yang memerlukan pertolongan dan menyemak sama ada murid membuat kerja mengikut kehendak guru.
Dengan itu, saya dapat memberikan sedikit bantuan kepada pelajar yang kurang faham atau kurang pasti jawapannya. Saya akan memberi perhatian terhadap pemantauan kumpulan untuk mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran supaya dapat diserap oleh murid-murid.

No comments:

Post a Comment